söndag 2 mars 2014

Oljeinpackning

Innan tvätt brukar jag göra en oljeinpackning. Jag har riktigt grovt hår (tänk hästtagel) och torrt hår/hårbotten och efter inpackningen är håret alldeles mättat med olja vilket gör det elastiskt och glansigt med stora vackra lockar. Lockigheten framträdde mer efter jag började med NoPoo, innan dess hade jag lite självfall. 
Eftersom jag tvättar håret på söndagar sätter jag i inpackningen redan på morgonen och låter den vara i hela dagen.

Du behöver:
1/4 dl Kokosolja 
1/2 dl Olivolja
Lite Jojobaolja
ev någon eterisk olja. Jag brukar droppa i någon droppe Rosmarin som sägs stimulera hårväxten.

Gör så här:
Smält kokosoljan i vattenbad, rör i de andra oljorna och låt de bli varma.
Applicera i torrt hår. Jag fördelar oljan med fingrarna från hårbotten och ut genom att massera in oljan, jag är noga med att jag har kvar en skvätt kvar som jag doppar ner topparna i.
Låt verka minst i 30 min under en plastpåse med en mössa eller sjal över för värme och snygghetsfaktor.
När jag sköljer ur börjar jag skölja med iskallt vatten för att få ur så mycket som möjligt. Sen tvättar jag med Malin i Ratans Hårtvål en till två gånger och sen är det klart. Jag behöver inte använda balsam längre.
Ibland kan jag uppleva håret som lite oljigt även efter tvätt men efter nån dag har håret sugit i sig det sista av oljan och eftersom jag oftast har knut mitt på huvudet lider jag inte av det.
Receptet har jag hittat på nätet och jag hittat inte igen sidan, så tyvärr kan jag kan inte tipsa vidare.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar göra oljeinpackning med kokosolja och några droppar rosmarin och sedan lämna det över natten så oljan har tid att absorberas. Gör håret underbart glansigt och spänstigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt att ha under natten. Jag brukar sätta i på söndagsmorgonen, på med plastpåse och mössa och tvätta ur på kvällen. Och det blir precis som du upplever det, glansigt och spänstigt, jag tycker också att jag får djupare färg.

      Radera