tisdag 10 mars 2015

GÖR-DET-SJÄLV: Shants

Jag stampar på patriarkatet!

I Söndags var det internationella kvinnodagen och vad passar bättre då än att sätta saxen i en klassisk patriarkal maktsymbol, herrskjortan?

Det var precis vad jag gjorde och jag tänker lära er hur. De kallas shants och jag hittade dem i boken Modemanifestet som säkerligen finns att låna på biblioteket. En mycket inspirerande bok med massor av smarta tips på hur du kan göra om kläder.
Du behöver:
En herrskjorta
Sax
Symaskin
Strykjärn.

Gör så här: 
Börja med att klippa av kragen.
Jämna sedan ut kanten. På de här byxorna klippte jag så det blev ganska rakt, på nästa par kommer jag klippa dem lite i en båge för att testa en annan passform.
 Overlocka eller zickzacka kanterna runt om. Pressa sömmarna.
Nåla ihop.
Och sy ihop.
Pressa isär. Klart!
På den här skjortan fanns det en bröstficka som jag sprättade loss och sydde fast på sidan av benet istället. Den går ju även att sätta bak på rumpan.
Nu kan jag kicka patriarkatet!
Igår var jag på plats på Myrorna och satt där och visade hur det går att göra om olika plagg och använda textiler på andra sätt än det som är tänkt från början.

Eventet är en del av projektet Miljönär - Bli rik genom att laga, låna och återanvända. Himla kul faktiskt, Myrorna är den första butiken i Umeå att bli miljönärmärkt. Du kan också ansöka om att bli miljönärmärkt på deras hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar