tisdag 31 mars 2015

GÖR-DET-SJÄLV: Swants

Jag har sytt mig ett nytt favoritplagg! Tänk dig din varmaste och mysigaste ulltröja fast som mysbyxor. De kallas Swants och jag hittade dem på West Knits hemsida. En helt fantastisk hemsida fylld med massor av inspiration så se till att gå in och kika där också.

Jag valde att göra mina byxor med lite mer häng än vad de gör på West Knits eftersom jag gillar stora brallor (nästa gång ska jag dock göra tighta så jag kan ha dem till kjol).  Jag tänkte att jag skulle visa er hur jag gjorde.

Du behöver:
Tröja - gärna en stor, se till att prova den först så du får upp armarna över benen. Annars kan du göra en snygg slits på benet och dra i snören.
Sax
Säkerhetsnålar
Nål
Tråd

Mät ut 15 cm ner från halsringningen bak på tröjan. Klipp ner.
När du klippt ner 15cm på båda sidor klipper du upp i mellan dem.
Sen mäter du ut 20 cm på framsidan och gör likadant. Halsringningen kan du zickzacka eller overlocka och använda som fuskpolo. Jag overlockade även runt hålet som blev för att det inte skulle repas upp.
Lägg ihop axelsömmarna mot varann och mät så du får 5 cm på varje sida. Du ska sy ihop dessa 10 cm.
Det gör du med hjälp av madrasstygn.
Se så fint det blir, nästan osynligt.
När du sytt ihop dina 10 cm som bildar grenen, viker du sedan in resterande tyg origamistyle som de kallar det på West Knits. Du viker alltså in tyget under midjestycket efter önskad passform. Det här kan vara lite klurigt så säkerhetsnålarna är bra här, så du kan prova dig fram. Sedan syr du igen med samma madrasstygn som tidigare. 

Jag använder ett resårskärp från 90-talet i midjan och viker över mudden. Vill du kan du lätt sy en kanal och stoppa i en resår.
Nu är jag redo att möta vårvintern här uppe i Norr utan att frysa och endast iklädd ull!

eller ja.... det yttre lagret är bara i ull...

Tvekar du fortfarande på coolheten i det här plagget? Kolla in Swants Dance på You Tube.

2 kommentarer:

  1. Coola! Jag är sugen på att testa att göra både ett par sådana och "shants" (tror jag de kallas), alltså motsvarande fast av en skjorta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Gört, det är jättekul. Jag har beskrivning på Shants oxå lite längre ner i feeden eller under Gör-det-själv kategorin. Visa gärna när du gjort dem, vore kul att se och höra hur det gick :)

      Radera